Niezbędny asortyment kierowcy ciężarówki.

Uważa się, że jedynym narzędziem pracy kierowcy ciężarówki jest sama ciężarówka. Jednakże praca kierowcy w transporcie towarów to szereg złożonych czynności, w które zalicza się między innymi właściwe zabezpieczenie towaru czy drobne prace naprawcze przy awariach, które można usunąć na bieżąco.
Co wchodzi w skład niezbędnego asortymentu kierowcy?
Doświadczony kierowca wie dobrze, że w wykonywaniu swojego zawodu mogą zdarzyć się różne sytuacje losowe. Drobne pęknięcie jakiegoś elementu, konieczność wymiany żarówki czy koła. Dlatego też kierowca powinien być przygotowany na różne niespodzianki w trasie i wozić ze sobą kilka nieodzownych przedmiotów. Siłą rzeczy będą to na pewno odpowiednie żarówki na wymianę, klucze i śrubokręty, taśmy do klejenia i trytytki. Oprócz takiego zestawu naprawczego kierowca powinien być wyposażony w sprzęt służący zabezpieczeniu przewożonych towarów przed przesuwaniem - pasy transportowe, napinacze czy belki rozporowe zapobiegające przesunięciu do tyłu.
Rzecz istotna - zabezpieczenie towaru podczas jazdy, czyli pasy transportowe, narożniki, belki rozporowe...
O ile załadunek towaru najczęściej spoczywa po stronie firmy dostarczającej towar do transportu, o tyle dopilnowanie zabezpieczenia towaru w transporcie to zadanie kierowcy. Na kierowcy spoczywa obowiązek bezpiecznego dowiezienia mienia z miejsca załadunku na miejsce rozładunku. Towar musi być unieruchomiony na czas jazdy tak, aby nie zagrażał bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego.
Niemal każdy towar przewożony w naczepie wymaga zabezpieczenia fizycznego. Zależnie od rodzaju przewożonych produktów należy go zabezpieczyć pasami, łańcuchami lub też tylko belką umieszczaną z tyłu.
Atestowane pasy transportowe przerzuca się górą nad poszczególnymi elementami i zapina z jednej strony podłogi naczepy za pomocą haka, natomiast z drugiej przy użyciu napinacza do pasów z odpowiednią sprzączką. Zarówno napinacze, jak i pasy transportowe muszą mieć odpowiednią wytrzymałość zależnie od ciężkości zabezpieczanego towaru. Niedozwolone jest także używanie pasów mocno zużytych, ponadrywanych czy pozaciąganych, z wyraźnymi uszkodzeniami włókien. Kierowca powinien przeglądać sprzęt będący na stanie przypisanej mu do pracy ciężarówki i natychmiast zgłaszać wszelkie nieprawidłowości czy zużycie materiału swojemu pracodawcy.
W asortymencie kierowcy poza pasami transportowymi i napinaczami powinny znajdować się jeszcze inne elementy potrzebne do właściwego zabezpieczenia towaru. W celu przedłużenia żywotności pasów i zabezpieczenia ich przed przetarciem o ostre fragmenty towaru, stosuje się narożniki. Są to plastikowe lub rzadziej metalowe elementy podkładane bezpośrednio pod pas transportowy, by nie stykał się on w krawędziami towaru.
Redukując przemieszczanie towarów po podłodze stosuje się także maty antypoślizgowe. Są to gumowe odcinki różnej grubości i szerokości podkładane bądź to pod paletę, bądź bezpośrednio pod towar, pod przewożoną maszynę, stal lub inne materiały.
Naczepy z muldą często są wykorzystywane do przewozu rolek sprasowanej stali. Tego typu towar czasami wymaga zabezpieczenia specjalnymi, mocnymi łańcuchami. Do łańcuchów używa specjalnie im dedykowanych naciągaczy.
Kontrola ładunku.
Jak wspomnieliśmy kierowca jest odpowiedzialny za to, by towar podczas transportu nie uległ przemieszeniu, zniszczeniu czy nie narobił szkód. Na niektórych firmach transportowych zabezpieczenie towaru jest dodatkowo sprawdzane przez pracowników danej firmy. Mogą oni robić zdjęcia zabezpieczonego przez kierowcę towaru przed wyruszeniem w drogę. Sprawdza czy pasy transportowe są dobrze naciągnięte i czy towar wyrusza w drogę odpowiednio przygotowany.
Zostaw odpowiedź Anuluj odpowiedź